KRONIK
GYMNASIESKOLEN #6 2017
48
menter sagtens kan spille sammen, glemmes.
I stedet lærer vi at fokusere på de steder, hvor
de tre kan kollidere. Vi lærer, at der er en
modsætning mellem at få politik igennem og
at gå i regering. Vi lærer, at flere stemmer og
politisk indflydelse ikke har noget med hinanden at gøre. Jeg tror, dette skel sidder dybt
i mange, der har været forbi statskundskab.
Især ideen om, at en anerkendt teoretiker har
sanktioneret politik som mål til private goder.
Nyeste eksempel er Ekstra Bladets og politiske modstanderes brug af kælenavnet
Audi-Anders, da Anders Samuelsen og Liberal Alliance gik i regering. Private goder som
forklaringsmodel fyldte meget på bekostning
af de andre mulige tolkninger at Anders
Samuelsen ikke ville vælte Venstre-regeringen, fordi det ville betyde mindre politisk
indflydelse. Eller at Anders Samuelsen faktisk
mente, at han kunne rykke samfundet mere
ved at sidde med ved regeringsbordet, nu
hvor han ikke kunne få hele sin politik igennem ved at stå udenfor.
Tager vi hovedsageligt tolkningen om
partipolitik som vej til private goder med
ind i klasseværelset? Så kan det måske
være med til at forklare, hvorfor danske
partier trods det store engagement hos unge
mister medlemmer og har svært ved at finde
unge kandidater.
Hvor meget Strøms model, som den fremgår ovenfor, fylder i samfundsfagsundervisningen, ved jeg ikke. Men i samme boldgade findes den populære Molins model,
der forsøger at forklare partiers stillingtagen. Her lærer vi eleverne, at partiers udmeldinger ikke kun afhænger af ideologi,
men også kan afhænge af, hvad der er populært at sige, hvilke alliancepartnere de
skal tilfredsstille, eller om der er sympati
om partiets politikere. Mit ærinde er ikke,
at vi stopper med at lære vores elever om
disse modeller. De er gode analyseredskaber, og det er selvfølgelig vigtigt, at vi lærer vores elever, at partier og personer også
agerer strategisk. Mit håb er bare, at vi
også husker at fortælle eleverne, at partier
og politikere ikke kun er strategiske, men
at politikere faktisk typisk er helt almindelige mennesker, der gerne vil gøre en
forskel og påvirke samfundet lidt i retning
af det, de tror på.
Gejsten tilbage
Politikere i mit skoleliv optrådte på to måder.
Enten i klassiske paneldebatter eller som
rundvisere på Christiansborg. De var ofte
meget voksne. Samtidig var den del, der
fyldte mest for mig som politisk aktiv, fraværende: nemlig arbejdet med ideologiske
visioner og at omsætte disse til konkrete
forandringer. Derfor var det heller ikke
overraskende for mig, når jeg oplevede andre unge sige, at politik var kedeligt, men
jeg har sjældent prøvet noget mere gejstfyldt end at forandre verden, og jeg håber,
at flere unge vil få den oplevelse.
For tiden hitter begrebet self-efficacy i
pædagogikken. Bandura skriver, at personers vurdering af deres egne evner er vigtige i forhold til at skabe motivation. Det
handler helt banalt om, at man skal tro
på, at man kan løse et problem, hvis man
skal have lyst til at gøre forsøget. Det mener jeg også er vigtigt, når det handler om
elevers lyst til at deltage i vores demokrati;
de skal tro på sig selv og på, at de kan gøre
en forskel. Self-efficacy kan blandt andet
opnås gennem mestringsoplevelser og ved
at opleve, at andre, der ligner en, kan få
succes. Mit indtryk er, at vi allerede nu,
gennem praktiske oplevelser med demokrati, er gode til at give oplevelsen af mestring til de mest engagerede elever. Om
det er elevrådet, der formår at påvirke skolens vision, og udvalget i kantinen eller
Operation Dagsværk-gruppen, der får flere
elever end sædvanligt engageret, er bare
to eksempler. Det kan garanteret bredes
ud til flere elever også dem, der ikke
nærmest per automatik kaster sig ind i diverse udvalg. Men jeg tror, det største potentiale ligger i at vise vores elever andres
succeser, når det kommer til politisk at
ændre verden: Hvorfor mødte jeg aldrig
gennem min skoletid andre unge, der havde
forandret verden? Andre unge, der kunne
fortælle om, hvordan man gjorde, og
skubbe til troen på, at jeg også kunne gøre
en forskel? I disse år, hvor der tales så meget om politikerleden, tror jeg, at det er
endnu vigtigere at vise, at politikere er
meget mere end de få snese toppolitikere,
man ser i aftennyhederne. Heldigvis er
ungdomsuddannelserne begyndt at åbne
sig mere op over for andre typer af politikere. Ungdomspartierne, der nogle steder
tidligere var forment adgang til skolerne,
får nu lov at komme indenfor. Men hvorfor
ikke gå skridtet videre og invitere nogle af
dem ind i undervisningen for at fortælle
om, hvordan de har påvirket samfundet?
Det kan være relevant for samfundsfag,
når det kommer til politisk deltagelse, for
dansk, når det kommer til kommunikation,
og i tværfaglige projekter. Men ikke mindst
er det relevant, når vi taler om at forberede
eleverne til medbestemmelse, medansvar,
rettigheder og pligter i et samfund med
frihed og folkestyre.
Troen på forandring
Uddannelse handler blandt andet om at
skabe kritiske individer. Det har ofte handlet om at uddanne vores elever til at gennemskue politisk spin. Det skal det stadig
gøre. Men i dagens samfund må det også
handle om at kunne gennemskue mediernes påvirkning af politik og at modgå opgivenhed. Modgå den apati, der opstår,
når politik reduceres til nødvendigheder,
og debatten bliver til mudderkastning. Heldigvis er vores elever enormt engagerede,
men vi kan hjælpe dem med at få en endnu
større tro på sig selv. De skal ikke blot deltage i andres aktiviteter, men selv være
med til at forme den politiske debat og
fremme de forslag, der skaber forandringer.
Det handler også om, at de unge skal have
lyst til at engagere sig mere permanent
måske endda stille op til valg. Hvad de
så stiller op for, og hvilke visioner de vil
kæmpe for, skal vi ikke blande os i, men
engagementet skal fremmes for at sikre
fremtiden for vores demokrati.
ENKELTE AF
DE BRUGTE
UNDERSØGELSER
OECDs undersøgelse:
http://www.b.dk/nationalt/
danske-unge-er-verdensmestre-i-politik
Ugebrevet A4s undersøgelse:
http://www.ugebreveta4.dk/
danske-unge-er-politisk-toptunede_19521.aspx
Der er for få unge i Folketinget:
http://www.b.dk/politiko/taenketank-til-pia-k-der-er-faktiskfor-faa-unge-i-folketinget
Kaare Strom, A Behavioral
Theory of Competitive Political
Parties i American Journal of
Political Science, Vol. 34, No. 2
(May, 1990), pp. 565-598
20. JUNI 2017 #6 MEDLEMSBLAD FOR GYMNASIESKOLERNES LÆRERFORENING CLEMENT KJERSGAARD: UNGE ER FOR RESULTATORIENTEREDE NY REFORM Sådan har lærerne forberedt sig FASTANSAT VIKAR FYRET Teresas arbejdsliv har ændret sig på et år
NYT TIL DIN ENGELSKUNDERVISNING ENGELSKPORTALEN.GYLDENDAL.DK MARKER INDIENS 70-ÅRS UAFHÆNGIGHED På Engelskportalen finder du et nyt og aktuelt forløb i anledning af Indiens 70-års uafhængighed d. 15. august. Dyk ned i Indiens historie og det alsidige indiske samfund og kom godt i gang med skoleåret
VINDERE S præsentanter fra asiatiske økonomier, som visse dele af det politiske segment ser op til og forsøger at kopiere, i begyndelsen af denne måned har været ude at sige, at det er ganske uforståeligt, at vi i Danmark er i gang med helt fra børnehaven at ødelægge det, der har gjort os til roll
6 32 TEKST: TINA RASMUSSEN FOTO: HUNG TIEN VU TEKST: MALENE ROMME -MØLBY FOTO: JACOB NIELSEN GYMNA SIELIV Lærere og censorer mødes til morgenmad, inden eksamen går løs på HF & VUC Fyn i Odense. FORANDRING Som gymnasielærer går man igennem en hel del forandringer i sit arbejdsliv. De forandrin
38 TEKST: ANNE - SOPHIE SØGAARD MØLLER FOTO: JASPER CARLBERG 3 LEDER CLEMENT TIL STUDENTER: 4 INDHOLD I SKAL IKKE LADE JER STYRE AF ET MÅL INTERVIEW Jeg forstår godt, hvis man tager en pause fra det etablerede uddannelsessystem, men man skal ikke tage en pause fra sig selv. 6 TRYGHEDSTÆP
TEKST: MALENE ROMME -MØLBY FOTO: JACOB NIELSEN FORANDRING Som gymnasielærer går man igennem en hel del forandringer i sit arbejdsliv. De forandringer har Gymnasieskolen forsøgt at skildre i en serie. Denne artikel er nummer 13 og den sidste i serien. Find de tidligere fortællinger på gymnasieskole
Teresa Rodríguez Bergqvist havde været fastansat lærer i 10 år, da hun først blev varslet 50 procent ned i tid og siden hen afskediget. Her fortæller hun ærligt om den hårde forandring. 50 Det er ikke sjovt som erfaren gymnasielærer at blive banket tilbage til midlertidig ansættelse. procent i He
Man skal passe på, at man ikke brænder helt ud. FOR ANDRING GYMNASIESKOLEN #6 2017 8 pladsen, som man ikke får løn for, fortæller hun. Men jeg ser det lidt som en investering, fordi jeg også er jobsøgende. Jeg håber jo, at skolen vil tænke på mig, hvis den får behov for en spansklærer igen. Des
REDIGERET AF MALENE ROMME-MØLBY KORT OM UDDAN- g LÆS MERE PÅ GYMNASIESKOLEN.DK NELSESPOLITIK 24-TIMERSEKSAMEN FORSVINDER I HISTORIE FEJL I REFORMTEKST RAMMER SPANSK S D e nye læreplaner er offentliggjort, og de viser, at 24-timerseksamen overlever i flere fag i forhold til regeringens senest
TEKNOLOGI NATURVIDENSKABELIGT GRUNDFORLØB KULTUR- OG SAMFUNDSFAGGRUPPEN HISTORIE SAMFUNDSFAG FILOSOFI BIOLOGI DANSK ALMEN SPROGFORSTÅELSE FYSIK FRANSK STUDIERETNINGSPROJEKTET STX IDÉHISTORIE ENGELSK PROGRAMMERING INFORMATIK SPANSK TYSK STUDIEOMRÅDET HTX BIOTEKNOLOGI AFSÆTNING
ORGANISATION RETORIK MATEMATIK ØKONOMISK GRUNDFORLØB INTERNATIONAL ØKONOMI VIRKSOMHEDSØKONOMI INNOVATION RELIGION PSYKOLOGI STUDIEOMRÅDET HHX ERHVERVSJURA IDRÆT KEMI 100 Mere end reformaktuelle udgivelser Se mere på gymreform17.dk
TEKST: TINA RASMUSSEN FOTO: JACOB NIELSEN TEMA NEDTÆLLING TIL REFORMEN Lærere og ledere på landets gymnasier har knoklet i de sidste måneder. Den nye gymnasiereform, der går i luften efter sommerferien, betyder en masse ændringer. Fire skoler fortæller her om arbejdet med nogle af de nye krav. E
Vi skal også være mennesker, som cykler en tur til Jægerspris og spiser is med eleverne. Sara Tanderup, familielærer, Frederikssund Gymnasium FAMILIELÆRERE SKAL GIVE ELEVER TRYG START Væk med den traditionelle klasseopdeling. På Frederikssund Gymnasium bliver de kommende 1.gere fordelt i mindre gru
Bodil Fogh, der underviser i historie og dansk, er en af de nye familielærere. Hun glæder sig. Det bliver luksus at være sammen med en så lille flok elever i forhold til at have 30, siger hun. Familielæreren skal være et kendt ansigt, eleverne altid kan gå til. Dansk- og billedkunstlærer Sara Tander
TEKST: JOHAN RASMUSSEN FOTO: HUNG TIEN VU Matematiklærerne Mads Gammeltoft og Susanne Rosenkjær mener, det giver god mening, at alle nye elever på Svendborg Gymnasium får det samme matematikforløb, når de begynder efter sommerferien. Matematiklærerne har en plan: SÅDAN FÅR VI ALLE MED I det nye
Jeg tror, det nye grundforløb og vores fælles plan kan få flere til at vælge den studieretning, som passer til dem. NEDTÆLLING TIL REFORMEN Mads Gammeltoft, matematiklærer, Svendborg Gymnasium matematik på A-, B- og C-niveau er i gymnasiet. Samtidig skal vi sørge for, at eleverne kommer med nogenl
Vi kan også skubbe til elever, som har talent for matematik, men som måske ikke tror på sig selv. Susanne Rosenkjær, matematiklærer, Svendborg Gymnasium. REFORMEN Med den nye reform står matematiklærerne nu med den udfordring i grundforløbet, at eleverne i den samme klasse kan have vidt forskellige
TEKST: TINA RASMUSSEN FOTO: HELENE BAGGER Vi har rystet posen, og jeg tror, at studieområdet nu kommer til at spille. Marie Halvorsen, dansk- og historielærer, Campus Vejle hhx NEDTÆLLING TIL REFORMEN HHX-LÆRERE: NU GIVER STUDIEOMRÅDET MENING Studieområdet har manglet sammenhæng og progression,
Jeg tror, at eleverne meget bedre kan se formålet nu. Henriette Stewart, engelskog samfundsfagslærer, Campus Vejle hhx N Syv forløb Stilheden på gangene i Campus Vejles store, gule murstensbygning afslører, at det er eksamenstid. På lærerværelset er der til gengæld en summen af GYMNASIESKOLEN #
NYT STUDIEOMRÅDE PÅ CAMPUS VEJLE HHX S tudieområdet skal fremover organiseres i syv forløb. Der er større fokus på problemløsning og progression. Skolen har lavet en overordnet plan for, hvilke fag der skal spille sammen i hvilke forløb, og hvad indholdet skal være. Små grupper af lærere udvikle
TEKST: JOHAN RASMUSSEN FOTO: RIE NEUCHS Hans Henrik Pedersen, historielærer og pædagogisk konsulent, Rikke Balle, dansk- og engelsk lærer, og Niels Holm, dansklærer og pædagogisk konsulent, er klar til at tage imod de nye elever på HF & VUC Nordsjælland. Her skal elevernes drømme gøres til virkel
Det bliver en udfordring, at vi skal åbne fagene mere op mod omverdenen. Hans Henrik Pedersen, historielærer og pædagogisk konsulent, HF & VUC Nordsjælland NYT HF PÅ HF & VUC NORDSJÆLLAND NEDTÆLLING TIL REFORMEN GYMNASIESKOLEN #6 2017 22 de søge en fagpakke, som fører dem i den rigtige retning
UNIVERSITETERNES GYMNASIEDAGE OVERGANGE FRA GRUNDSKOLE TIL GYMNASIUM OG VIDERE I LIVET I et unikt samarbejde inviterer landets universiteter lærere og ledere i de gymnasiale uddannelser til konference på Syddansk Universitet i Odense 3.- 4. oktober 2017 UNIVERSITETERNES GYMNASIEDAGE 2017 sætter fo
Flyt undervisningen ud af klasselokalet SAVNER DU NYE RAMMER FOR DIN UNDERVISNING? Flere danske højskoler tilbyder korte undervisningsforløb til gymnasieklasser. MUSIK TEATER G SAMFUNDSFA IDRÆ T/SU N DHED NATURVIDENSKAB BILLEDKUNST GYMNASIESKOLEN #6 2017 24 Læs mere på hojskolerne.dk/ti
REDIGERET AF MALENE ROMME -MØLBY KORT OM LØN & g LÆS MERE PÅ GYMNASIESKOLEN.DK ANSÆTTELSE VUC: REGERINGENS PLAN VIL LUKKE FLERE AFDELINGER V UC kæmper nu for at redde fremtiden for flere små VUC-afdelinger rundtom i landet. VUC-centre siger, at en række VUC-afdelinger står til at lukke, hvis
IT-UNIVERSITETET I KØBENHAVN SKAB FORANDRINGER MED BIG DATA LÆS EN BACHELOR I DATA SCIENCE GYMNASIESKOLEN #6 2017 26 Data Science handler om at grave ny viden frem ved at gå på detektivarbejde i store datamængder også kendt som big data. Over hele verden indsamles der enorme mængder af data t
6 TEKST: ANNE-SOPHIE SØGAARD MØLLER 1 HVORFOR VALGTE DU AT BLIVE GYMNASIELÆRER? . Jeg er ikke en af dem, der, lige fra jeg var fem år, har vidst, hvad jeg ville lave i mit arbejdsliv. Det fandt jeg først ud af, mens jeg gik på universitetet. Jeg har altid været glad for engelsk litteratur og mat
TEKST: ANDREAS RASMUSSEN FOTO: CLAUS HAAGENSEN DE ANDRES UDFORDRINGER Gymnasieskolen kigger nærmere på udfordringerne for gymnasier og gymnasielærere i nogle af vores nabolande, først og fremmest i Norden. Reportagen fra Sverige er den første i serien. Der er ikke rigtig nogen respekt om vores jo
Vi kan ikke lykkes med skolen, hvis vi ikke har gode lærere, siger Frank Wedding, der er rektor på Kattegattgymnasiet. fjerde på en af de 12 erhvervslinjer, der ud over bygge- og transportbranchen gør elever klar til job i pleje- og omsorgssektoren, hotel- og restaurationsbranchen eller som kontorm
DE ANDRE S UDFORDRINGER Kattegattgymnasiet er en populær skole i Halmstad, så her er problemet med at rekruttere lærere ikke så stort. Langt værre er det for mindre kommuner på landet. lønforhandlinger, men som han siger: Jeg tror ikke, at der er nogen, der får under 30.000 om måneden svarende ti
Den svenske uddannelsessektors absolut største problem er manglen på lærere. Men det er ikke nødvendigvis dét, der fylder for den enkelte lærer. Vi har snakket med tre lærere på Kattegattgymnasiet i Halmstad, der giver hvert deres bud på den største udfordring i hverdagen som gymnasielærer. Lotta G
EKSAMENSDAG GYMNASIESKOLEN #6 2017 32
TEKST: TINA RASMUSSEN FOTO: HUNG TIEN VU GYMNA SIELIV Lærere og censorer mødes til morgenmad, inden eksamen går løs på HF & VUC Fyn i Odense. GYMNASIESKOLEN #6 2017 33
LB Foreningen har fokus på uddannelse forskellige steder i verden LB Foreningen deler midler ud til værdigt trængende, velgørende formål og formål af særlig betydning for undervisningsverdenen og børn og unge I 2017 støtter vi bl.a.: GYMNASIESKOLEN #6 2017 34 Udbredelsen af mikroforsikringer
REDIGERET AF MALENE ROMME-MØLBY KORT OM UNDER- g LÆS MERE PÅ GYMNASIESKOLEN.DK VISNING EKSPERT: LÆRINGSMÅL MODARBEJDER GOD UNDERVISNING P ædagogisk filosof Brian Degn Mårtensson revsede uddannelsespolitikken, da han talte til Gymnasieskolernes Lærerforenings gå hjem-møder. Han nævnte gymnasie
Luk samfundet op! 3. udgave Den populære grundbog til samfundsfag c er udkommet i en helt ny udgave tilpasset de nye læreplanskrav i gymnasiereform 2017. Bogen er bygget op omkring ni tematiske kapitler, hvor fagets kernestof præsenteres på en måde, der gør det lettere for den enkelte elev at anvend
GL MENER GL fortsætter kampen mod nedskæringer M der ikke tales sandt. Derfor nytter det ikke at fortsætte nedskæringerne på gymnasieuddannelserne, så der ikke er tid til at undervise i helt aktuelt stof. Igen i efteråret vil vi med en kampagne sætte fokus på de voldsomme konsekvenser af de store
TEKST: ANNE - SOPHIE SØGAARD MØLLER FOTO: JASPER CARLBERG INTERVIEW GYMNASIESKOLEN #6 2017 38 Jeg forstår godt, hvis man tager en pause fra det etablerede uddannelsessystem, men man skal ikke tage en pause fra sig selv.
CLEMENT TIL STUDENTER: I SKAL IKKE LADE JER STYRE AF ET MÅL Rejs ud og oplev verden, og pas på, at I ikke bliver så resultatorienterede, at I mister jeres frihed. Sådan lyder rådene fra tv-værten Clement Kjersgaard til årets studenter, som ifølge ham er mere vidende, end deres forældre var. M ang
point, man får taget med sig, ikke meget værd, fordi man ikke er nok til stede i det, man gør. Lukkede døre INTERVIEW GYMNASIESKOLEN #6 2017 40 Ifølge Clement Kjersgaard skal unge netop være bedre til at tage de chancer og muligheder, der er. Og det behøver ikke nødvendigvis at være en karrier
OM CLEMENT KJERSGAARD Intet sabbatår For Clement Kjersgaards vedkommende var der ikke noget, der hed sabbatår. Han har nemlig aldrig været god til at holde fri efter bare halvanden dag uden aktivitet keder han sig. Han mener, at unge skal passe på, at et sabbatår ikke bliver starten på en tilvære
TEKST: EMIL EGGERT SCHERREBECK VIL DU OGSÅ GERNE HAVE FINGEREN PÅ PULSEN I FORHOLD TIL NY KUNST OG KULTUR? Så læs med her, hvor kulturskribent og musikanmelder ved Dagbladet Information Emil Eggert Scherrebeck fremover vil anbefale nye film, tv-serier, plader, podcast og bøger særligt målrettet mo
LÆRER TIL LÆRER Giv eleverne hovedrollen Bliv inspireret af vindere af Politikens Undervisningspris. Kurset stiller skarpt på elevinddragelse i praksis. Underviserne er vindere af Politikens Undervisningspris, og de vil give en række konkrete input til, hvordan du gennem kreativitet, leg og alterna
Gymnasieskolen KØR SELV-FERIE Gymnasieskolen giver dig ekstra gode priser på udvalgte rejsemål. Oplys rejsekoden GYMNASIESKOLEN ved bestilling så får du automatisk rabatprisen. Pris pr. person i dobbeltværelse 2.549,Pris uden rejsekode 2.849,- 5 overnatninger 5 x morgenbuffet 5 x 3-retters m
BRE VK A SSEN GLs sekretariat svarer hver dag på spørgsmål fra medlemmerne. Gymnasieskolen bringer fremover nogle af de spørgsmål, der har en bred relevans og interesse for medlemmerne. Hvad kommer der egentlig ud af GL's internationale arbejde? stor respekt for den sociale dialog, så der er lærer
KRONIK Har politikerleden konsekvenser helt ind i klasseværelset? OM LAILA LAURIDSEN Underviser i samfundsfag og teknologihistorie på Aarhus Gymnasium, Aarhus Tech. Politisk aktiv siden folkeskolen og opstillet til Folketinget for SF. GYMNASIESKOLEN #6 2017 46 Vores egen politikerlede og vo
I llustration : R una S teppinge Findes Audi-Anders? Det er ikke kun i hyggelige samtaler, at denne forståelse af politikere eksisterer. Den eksisterer også i den samfundsvidenskabelige forskning. Forskning, som både vi samfundsfagslærere og de fleste kommentatorer på tv er præget af. Vi lærer på
KRONIK GYMNASIESKOLEN #6 2017 48 menter sagtens kan spille sammen, glemmes. I stedet lærer vi at fokusere på de steder, hvor de tre kan kollidere. Vi lærer, at der er en modsætning mellem at få politik igennem og at gå i regering. Vi lærer, at flere stemmer og politisk indflydelse ikke har noge
LINDHARDT OG RINGHOF UDDANNELSE DIGITALE fagpakker Vælg mellem 9 forskellige digitale fagpakker fra Lindhardt og Ringhof Uddannelse. Gratis prøveperiode. Engelsk 16 titler 80 kr. Spansk 15 titler 80 kr. Dansk 12 titler 70 kr. Bl.a.: Open Wide ny udg. Africa Unfold Unsex me Bl.a.: Buena Idea
ANMELDEL SER ANDRE HEROISKE FORSØG TAK! AKTUEL OG VELSKREVET LÆREBOG Har Luthers socialetik haft betydning for det danske velfærdssystem? Spørgsmålet har optaget fagfolk en del år, dog mest på hypoteseplan, men i denne bog har forfatteren gjort sig den umage som han humoristisk kalder et herois
FLOT UDGIVELSE KOMMUNIKATION PÅ TYSK Denne bog er en sjældent flot gennemarbejdet og didaktiseret udgivelse. Titlen er naturligvis noget prætentiøs, men eftersom indholdet omhandler tre af de mest revolutionerende krige Trediveårskrigen, Første Verdenskrig og krigen mod Islamisk Stat (de markerer
ANMELDEL SER MARKEDSPL ADS markedsplads Her kan indrykkes ikkeerhvervsmæssige annoncer. Maks. 40 ord plus overskrift. Teksten oprettes på gymnasieskolen.dk/ markedsopslag. Skriv derefter en mail til gymnasieskolen@ gl.org med angivelse af, hvilke blade annoncen skal i. Annoncen koster 150 kr. per
MINDEORD Birthe Pedersen Clewett 1951-2017 Marianne Lumbye 1952-2017 Den er magtfuld døden. Det må den være. Ellers havde den aldrig vundet over Birthe. For større fightervilje skulle man lede længe efter. Birthe var altid opsat på at gøre sit bedste. At finde nye pædagogiske veje til at formidl
GL-E KUR SUSNY T RE JSE ANNONCER GL-E KURSER SKOLEBASEREDE KURSER Det er nu ved at være sidste udkald for bestilling af skolebaserede kurser i denne sæson, for GL-E holder sommerferie med udgangen af juni. Kontakt Therese Holter på th@gl.org for tilbud. OBS TILMELDINGSFRISTER SENEST 1. SEPTEMBER
SPECIALIST I STUDIEREJSER Edinburgh.... Prag............ Krakow........ Manchester.. Barcelona.... Geneve........ Alicante....... Madrid........ Bruxelles..... Rom............ Reykjavik.... New York.... fra kr. 1495 fra kr. 1695 fra kr. 1795 fra kr. 2095 fra kr. 2095 fra kr. 2095 fra kr. 2150 fra
BLIV KLOG PÅ RESTPLADSER uge uge 38 39 Island (5 dage): fra 2.998, New York (7 dage): fra 5.998, Krakow (6 dage): fra 2.298, Barcelona (6 dage): fra 2.998, Rom (5 dage): fra 2.498, Lissabon (5 dage): fra 2.548,- New York (7 dage): fra 5.998,Island (5 dage): fra 2.998,Barcelona (5 dage): fra 2
Få den studierejse, I fortjener En studierejse planlægges et halvt til et helt år forud og lærere og studerende lægger mange ressourcer i projektet. Studierejsen er en væsentlig del af det samlede uddannelsesforløb og en studierejse kan ikke gøres om. Lærere og studerende fortjener derfor en succeso
Studierejser til Spanien Vi tager os af ALLE DETALJERNE i forbindelse med studierejsen Markedets bedste priser! Fra kr. 2.325, per person for fly, overnatning 4 nætter og inkl. fagligt indhold Destinationer i Spanien Barcelona Madrid Malaga Mallorca Tenerife fra fra fra fra fra REJSEKONSULENT 2
ANNONCE Erfaringer med Lectio Forløbsdeling Underviser i Dansk og Engelsk lektor Rita Houmann Jensen fra Randers Statsskole fortæller om sine erfaringer med at dele og sælge sine undervisningsforløb med Lectio Forløbsdeling. Jeg synes det er meget interessant, at man ikke længere kun kan dele sine
9 forlag der samarbejder om at forbedre ungdomsuddannelsernes digitale muligheder design erhvervsøkonomi kemi NF idræt afsætning NVGalmen studieforberedelse bioteknologi psykologi tysk astronomi historie dansk virksomhedsøkonomi AT fysikretorik billedkunst matematik fransk religion medief