27. JANUAR 2018 #1
MEDLEMSBLAD FOR GYMNASIESKOLERNES LÆRERFORENING
TEMA
OM
FEEDBACK
PETER OG NANNA
VIL VÆRE EN DEL
AF ELEVERNES
SKRIVEPROCES
OK 18
Lærere afviser
mere lokal løn
FORSKER:
Kreativitet opstår
også ved at læse
Oehlenschläger
27. JANUAR 2018 #1 MEDLEMSBLAD FOR GYMNASIESKOLERNES LÆRERFORENING TEMA OM FEEDBACK PETER OG NANNA VIL VÆRE EN DEL AF ELEVERNES SKRIVEPROCES OK 18 Lærere afviser mere lokal løn FORSKER: Kreativitet opstår også ved at læse Oehlenschläger
Vi hjælper dig med den perfekte studietur fra start til slut En vellykket studietur er vigtig for både elever og lærere. Vi sørger for at sammensætte et spændende program, som matcher både destinationens muligheder og de ønskede fagkombinationer. Siden 2005 har vi haft fokus på at arrangere studie
DER STÅR EN MAND I VEJEN V i befinder os i en tid med overenskomstforhandlinger. Eller det vil sige, det burde vi. For der sker i skrivende stund ikke meget (se GL mener i dette blad). Jeg faldt tilfældigt over en gammel Sebastian-sang fra samme år, som jeg blev født, 1973. Hvad Sebastian egentlig
6 OK 18 SOLIDARITET Forhandlingerne skulle allerede været gået i gang, men foreløbigt er de udsat i solidaritet med blandt andet folkeskolelærerne, der stadig arbejder under lov 409. Kravet fra CFU/FF (Forhandlingsfællesskabet) er, at man først vil påbegynde forhandlingerne, når man vurderer, at
36 TEKST: JOHAN RASMUSSEN FOTO: JACOB NIELSEN Med den ny gymnasiereform vil politikerne styrke elevernes innovative kompetencer. Samtidig skal gymnasierne skabe elever til fremtidens arbejdsmarked. Faren er dog, at innovation og kreativitet forceres, og at fokus bliver mere på form end indhold, men
TEKST: MALENE ROMME-MØLBY ILLUSTRATION: RUNA STEPPINGE I 2013 blev folkeskolelærere og flere undervisere i staten lockoutet, da der ikke kunne opnås enighed om en ny arbejdstidsaftale mellem Danmarks Lærerforening/Lærernes Centralorganisation og KL/ Finansministeriet. Lockouten endte med et regeri
SOLIDARITET Forhandlingerne skulle allerede været gået i gang, men foreløbigt er de udsat i solidaritet med blandt andet folkeskolelærerne, der stadig arbejder under lov 409. Kravet fra CFU/FF (Forhandlingsfællesskabet) er, at man først vil påbegynde forhandlingerne, når man vurderer, at forhandlin
REDIGERET AF MALENE ROMME-MØLBY KORT OM LÆS MERE PÅ GYMNASIESKOLEN.DK UKLARE EKSAMENSREGLER FÅR HÅRD KRITIK N år landets 1.gere skal til eksamen til sommer, må de som udgangspunkt ikke bruge internettet. Det har undervisningsminister Merete Riis ager (LA) besluttet. I enkelte tilfælde er det do
På Systime arbejder vi med BEDRE LÆRING Systime er et digitalt forlag, men vi bruger ikke digitalisering til at udvikle maskinlæring, for vi mener ikke, at læring er programmérbar. Systimes læremidler skabes af undervisere til undervisere. Alle vore forfattere og redaktører har fødderne solidt plant
TEKST: TINA RASMUSSEN FOTO: JESPER VOLDGAARD K ARRIEREL ÆRING I AARHUS ER KARRIERELÆRING EN DEL AF ALMENDANNELSEN GYMNASIESKOLEN #1 2018 10
Mange elever tror, at hele deres fremtid afhænger af, hvilke karakterer de får, og at et enkelt forkert valg vil ødelægge alt. Det præstationspres kan karrierelæring dæmpe, mener vejlederne Peter Kennebo og Sofie Reimick og uddannelsesleder Anders Ølsgaard Larsen fra Aarhus Katedralskole. Karrierel
om deres uddannelses- og karrierevej. De har også forholdt sig til, hvad der er vigtigt for dem i en videregående uddannelse, og skrevet en jobannonce til deres drømmejob om 15 år. Formålet har været at afdramatisere og nuancere elevernes tanker og fremtidsforestillinger. Mange elever er i dag på ev
rierelæringsaktiviteterne, fortæller de to vejledere. Hovedparten af kontaktlærerne har også sluppet deres skepsis, vurderer de. Alle kontaktlærerne har været glade for at komme tæt på en mindre gruppe elever og har syntes, at øvelserne har været lette at gå til. Nogle har syntes, at der var for man
IT-UNIVERSITETET I KØBENHAVN SKAL DINE ELEVER HAVE EN FREMTIDSSIKRET UDDANNELSE? På bacheloruddannelsen i Softwareudvikling lærer man at designe og programmere software til fremtidens teknologiske løsninger. Man kommer til at arbejde med kommunikation, formidling og forretning. Tilsammen giver det
OK 18: ALLE VENTER NU SPÆNDT PÅ BONDO OG ZIEGLER REDIGERET AF MALENE ROMME-MØLBY KORT OM LÆS MERE PÅ GYMNASIESKOLEN.DK A lle forhandlere og organisationer på det offentlige arbejdsmarked venter spændt på nyheder fra Lærernes Centralorganisation og KL. Årets overenskomstforhandlinger går nemlig
TEKST: ANNE-SOPHIE SØGAARD MØLLER ILLUSTRATION: GIT TE SKOV TEMA OM FEEDBACK TEMA OM FEEDBACK Evaluering skal fylde mere i gymnasiet I den nye gymnasiereform er der mere fokus på løbende, fremadrettet evaluering, og at eleverne skal kunne reflektere over egen læring. To forskere giver her deres
LØBENDE OG FREMADRETTET EVALUERING Hvis ikke lærerne ser formativ evaluering som en del af undervisningen, vil det opfattes som noget ekstra, der skal presses ind. Jens Dolin, professor, Københavns Universitet Kravene til den løbende evaluering skærpes, så der bliver mere vægt på fremadrettet, for
svært ved at indgå i formative processer, fortæller Jens Dolin. Meget forskning viser, at man bliver dygtigere af at begå fejl. På den måde får man feedback og lærer af dem. Hvis man har behov for at vise læreren og de andre elever, at man er dygtig, får man ikke den feedback, man har behov for, sig
REFLEKSION OVER EGEN UDVIKLING Eleverne skal mere systematisk træne det at reflektere over egen udvikling og sætte egne mål. Elevens egne mål og egen evaluering kan så efterfølgende indgå i elevens dialog med og feedback fra læreren. Kravet stod allerede meget stærkt i 2005-bekendtgørelsen, men der
Du har et individuelt fokus og skal ikke bare køre det hele igennem efter samme rettenøgle. ELEVER OM PORTEFØLJERETNING Nanna Flindt Kreiner, lærer, Rysensteen Gymnasium TEMA OM FEEDBACK blive bedt om at markere de første fem adjektiver i én farve og de første fem adverbier i en anden farve. De
TEKST: ANNE-SOPHIE SØGAARD MØLLER FOTO JASPER CARLBERG Eleverne ref lekterer over egen læring på en ny måde E leverne på Kalundborg Gymnasium skal seks gange gennem deres gymnasietid svare på et spørgeskema, som giver dem en læringsprofil. På den måde kan eleverne se udviklingen i deres samlede
Vi bliver nødt til at have en form for målestok. Med CLARA kan vi komme uden om karakterer og gøre elevernes læring målbar. der blandt andet på tilknytning, samarbejde, bevidsthed om egen læring, kreativitet og nysgerrighed. I begyndelsen blev konceptet afprøvet på et par enkelte klasser, men efter
Evalueringsmetoden knytter sig ikke til de enkelte fag, men handler om elevernes læring generelt. Derudover får eleverne også feedback i de enkelte fag. Det handler om, hvordan eleverne lærer og ser sig selv lige nu og her i alle fag samlet set. Det er et øjebliksbillede. Resultatet af profilen kan
VARIÉR DIN UNDERVISNING med digitale læremidler fra mitCFU E-BØGER Slut med glemte bøger og rykkere Let ordsøgning Arbejd med citater Skriv noter i bogen Hør mer e på f orår MES ets SER FILM OG TV Stream med det samme Elevadgang både i skolen og hjemme Pædagogiske vejledninger bl.a. med
DEN RO, VI ANDRE FIK, FÅR HUN ALDRIG P å den ene side er Bjørn Elm glad for, at hans datter Nille har valgt samme karrierevej og er blevet gymnasielærer præcis som ham selv. På den anden side synes han, det er en hård tid, hun er blevet det i. 69-årige Bjørn Elm, der har været gymnasielærer siden
GYMNA SIELIV Der er frokostpause på Nørre Gymnasium. Lærerne Ulla Wogensen og Christine Leturgie er ved at planlægge en tur til Aarhus for en 3.g-klasse. De bruger tit pausen på møder og faglig snak for at kunne nå det hele. Frokostpausen er blevet et varmt emne op til overenskomstforhandlingerne. F
TEKST: TINA RASMUSSEN FOTO: CAMILLA STEPHAN FROKOSTPAUSE GYMNASIESKOLEN #1 2018 27
AF MALENE ROMME-MØLBY ILLUSTRATION: LLUSTRA BAG TALLENE EKSPERT STØTTER LÆRERNE: Mere lokal løn er grundstenen til en Gymnasielærerne skal i fremtiden forhandle mere løn lokalt, mener Finansministeriet. Men lærerne siger nej. Og ledelsesrådgiver forudser, at det vil ændre gymnasieskolen til et s
totalt asocial arbejdskultur DET SIGER LÆRERNE Fjerner opmærksomheden Dilemmaet ved, at lønnen er performanceorienteret, er, at man dermed fjerner en del af medarbejdernes opmærksomhed fra at gøre arbejdet godt til i stedet at bruge energi på at overveje, hvordan man bliver vurderet, forklarer Chri
BAG TALLENE Faren ved at forhandle lønnen lokalt er også, at man risikerer, at det kan opfattes som mindre retfærdigt af dem, der modtager den, fortæller Christian Ørsted. Pludselig tilgodeser lønnen ikke kun det at være en god underviser, men også at være en god forhandler, siger han og tilføjer:
GL MENER Svære overenskomst forhandlinger D nens deadline) er forhandlingerne på det offentlige område sat i bero på organisationernes initiativ, mens der gives plads til, at de undervisergrupper, der arbejder efter lov 409, kan gå i realitetsforhandlinger om en overenskomst. Det er simpelthen ua
TEKST OG FOTO: MORTEN JEST Den georgiske lærerformand Maia Kobakhidze blev udsat for dødstrusler, men er i dag en højt respekteret inte ressent i landets uddannelses system. Undervisningen i det georgiske skolesystem har hidtil været traditionel med læreren i centrum og ofte i dårlige fysiske ram
GL I GEORGIEN Læs i øvrigt mere om GLs interna tionale arbejde på gl.org. Georgiske lærere i fuld gang med GL-workshop om formativ evaluering. I forgrunden Lis Eilertzen. er 51 år det vil sige, at mange af dem er vokset op i det sovjetiske system. Men siden efteråret 2012 har vi været i gang med
GL I GEORGIEN Der er alt for stor forskel på lærernes kvalifikationer, især i landdistrikter og mindre byer. Ministeriet vil derfor gerne have mere efteruddannelse til lærerne, skabe en bevidsthed om selvudvikling, modernisere undervisningsformer og -materialer samt ikke mindst øge lønnen. Den nu
det koncept end i det daglige. Men det er mere end en personlig udfordring. Det er et demokratiprojekt, og det er i sig selv meningsgivende. Det gør mig ydmyg at tænke på, at kolleger på denne måde er så positive og har lyst til at lære og modtage råd og inspiration, siger Lis Eilertzen. Det giver d
TEKST: JOHAN RASMUSSEN FOTO: JACOB NIELSEN INTERVIEW GYMNASIESKOLEN #1 2018 36 OPSTÅR OGSÅ VED AT LÆSE OEHLENSCHLÄGER
Med den ny gymnasiere form vil politikerne styrke elevernes innovative kom petencer. Samtidig skal gymnasierne skabe elever til fremtidens arbejds marked. Faren er dog, at innovation og kreativi tet forceres, og at fokus bliver mere på form end indhold, mener kreati vitetsforsker Lene Tang gaard. T
INTERVIEW GYMNASIESKOLEN #1 2018 38 Hvis du siger til en person: Prøv at være kreativ så sker der ikke noget, siger Lene Tanggaard og smiler. Hun er professor i pædagogisk psykologi og forsker i kreativitet og læring på Aalborg Universitet. Hun har blandt andet foretaget en del feltstudier i, h
LENE TANGGAARD Født i Aarhus i 1973. Professor i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, hvor hun forsker i kreativitet og læring. Uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 2000. Har udgivet en række artik ler i videnskabelige tidsskrif ter og skrevet fler
TEKST: EMIL EGGERT SCHERREBECK JØRGENSEN VIL DU OGSÅ GERNE HAVE FINGEREN PÅ PULSEN I FORHOLD TIL NY KUNST OG KULTUR? Så læs med her, hvor kulturskribent og musik anmelder ved Dagbladet Information Emil Eggert Scherrebeck fremover vil anbefale nye film, tv-se rier, plader, podcast og bøger særligt
FILM: EN FRYGTELIG KVINDE Det er ligeledes en stærk kvinde, der er omdrejningspunktet for Christian Tafdrups nye danske komedie med den debatskabende titel En frygtelig kvinde. Her følger vi Rasmus (Anders Juul), der kommer i store vanskeligheder, da han forelsker sig i den smukke Marie (Amanda Coll
KRONIK OM PER FREDERIKSEN Psykolog i Ung domsmedicinsk Videnscenter, Rigshospitalet, og projektko ordinator for Ungepanel.dk. LAURA WESSELTOFT 18 år, gymnasie elev og går i 3.g. Har EhlersDanlos-syn drom, svær astma og allergi. GYMNASIESKOLEN #01 2018 42 Giv kronisk og alvorligt syge unge d
ILLUSTRATION: RUNA STEPPINGE guiden). Det er i samarbejde med dem, at vi nu har kæmpet os igennem bunken af gældende bekendtgørelser, så man som ung, som skole, som studievejleder eller som lærer ikke behøver at gøre det. Nu har vi samlet listen over de støttemuligheder, som kronisk og alvorligt sy
KRONIK STØTTEMULIGHEDERNE TIL KRONISK ELLER ALVORLIGT SYGE UNGE ELEVER Både på gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og videregå ende uddannelser har unge mulig hed for at få støtte til at kunne gen nemføre uddannelsen, hvis de har en kronisk eller en alvorlig sygdom. Her følger nogle eksempl
vigtigt at inkludere den unge med handicappet og være opmærksom på, at alle fysisk handicappede ikke foretrækker det på samme måde. For mig var det fantastisk, at den ene lærer ikke gav mig karakterer, en anden ung ville måske have oplevet det anderledes. I Ungepanel.dk er en af vores mærkesager tal
ANMELDEL SER EN GRUNDIG GRUNDBOG ØSTEUROPAS HISTORIE EFTER 1918 Bogen indeholder introduktion, tekster og arbejdsspørgsmål til filosofis traditionelle discipliner: etik, politisk filosofi, erkendelsesteori og eksistentialisme. Og til de klassiske discipliner er der lagt kapitler om religionsfilos
GL-E KUR SUSNY T AKTUELLE GL-E KURSER DU HAR STADIG CHANCEN FOR AT TILMELDE DIG OG DELTAGE I NEDENSTÅENDE KURSER: A rbejdsformer og redskaber til formativ evaluering, den 1. marts på Odeon, Odense. Frist for tilmelding er den 29. januar. It-didaktik, den 26. marts på Comwell Aarhus. Frist for til
MINDEORD Lisbeth Østergaard 1944-2017 Lisbeth Østergaard blev født i 1944 på en gård ved Kåtrup nord for Randers. Med en far, der døde, da hun var spæd, lærte hun tidligt, at kvinder må klare sig selv. Hun tog handelsstudentereksamen på aftenkursus med udmærkelse og tjente penge om dagen, blandt an
RE JSE ANNONCER BARCELONA FRA KR. 1.615,- LONDON FRA KR. 2.055,- MALTA FRA KR. 3.315,- STUDIEREJSER Berlin .............. fra kr. 1.050,Hamburg ........ fra kr. 1.365,Amsterdam... fra kr. 1.390,- Prag................. fra kr. 1.405,Dublin ............. fra kr. 1.715,Edinburgh...... fra kr. 2.0
Athen fra kun 2.498,REYKJAVIK DUBLIN Krakow BARCELONA fra kun 1.898,- ROM TOP 4 REJSEMÅL FOR GYMNASIER Søg inspiration til jeres studierejse i 2018 blandt 4 af vores mest populære rejsemål for gymnasier. Reykjavik 5 dage fra kr. 2.598,Dublin 5 dage fra kr. 1.998,Rom 5 dage fra kr. 2.248,Barcelo
ANNONCE Erfaringer med Lectio Forløbsdeling Rektor på Allikelund Gymnasium, Dorthe Alvang, fortæller om sine erfaringer med Lectio Forløbsdeling. I forbindelse med en pædagogisk dag fik vi en præsentation af de nye undervisningsværktøjer i Lectio. Jeg var positivt indstillet i forhold til funktione
LINDHARDT OG RINGHOF UDDANNELSE Reform 2017 Bjørn Grøn Bodil Bruun Olav Lyndrup 1 y B AB A OB OA NYE BØGER til nye læreplaner x 1 Hvad er matematik? 1,40 a = a12 + a22 1,20 1,00 0,80 afd 0,60 ren 0,40 0,20 0,00 1 4 7 10 13 16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 55 58 Antal termi